Begroting 2023

Begroting 2021
Door Bernita Hakvoort op 10 november 2022 om 23:13

Begroting 2023

Van corona- naar de energiecrisis. Het lijkt wel of we van de ene in de andere crisis rollen. Kregen we eerst corona voor onze kiezen, zitten we nu in een energiecrisis. Dit raakt niet alleen onze inwoners van Waadhoeke maar ook veel ondernemingen, met name in het mkb. Tijdens de begrotingsvergadering vraagt de ChristenUnie aandacht voor het armoedebeleid.

Het nieuwe collegeprogramma is in de begroting uitgewerkt. Maar tegelijkertijd blijft de wereld in beweging en is het de vraag of we al die uitdagingen als gemeente het hoofd kunnen bieden. Zijn we als gemeente in staat om op een snelle en adequate wijze te reageren op deze maatschappelijke ontwikkelingen?

Armoedebeleid
Want… wat als er meer mensen in armoede komen te leven? Uit de begroting kunnen we niet opmaken hoeveel geld voor armoedebeleid beschikbaar is. Wel lezen we dat de gemeenteraden in 2023 het Integrale Armoedebeleid 2023 – 2027 vaststellen. Wij vragen ons af, blijven deze gelden voor het armoedebeleid op hetzelfde niveau of komt er meer geld voor bestrijding tegen armoede?

De voedselbank
We zien dat voedselbanken het steeds drukker krijgen. Ook in Waadhoeke is dit het geval. We zijn blij om te horen dat de gebiedsteams er bovenop zitten en dat de gemeente goede contacten heeft met de voedselbank. Ook de toezegging van de gemeente dat zij bijspringen met € 5000,-  als het nodig is, is een welkome aanvulling. Is deze bijdrage, wanneer dit nodig is, structureel?

Energietoeslag
Door de gestegen energieprijzen krijgt iedereen te maken met een hogere energierekening. We zien dat energiearmoede een groeiend probleem is. Samen met alle partijen roepen we het college op om te komen met een noodfonds waarop huishoudens, maatschappelijke organisaties en (kleine) ondernemers een beroep op kunnen doen, rekening houdend met landelijke regelingen. Het college gaat hiermee aan de slag en komt hier later op terug bij de raad.

De ChristenUnie is dankbaar dat er een sluitende begroting ligt. Het financiële perspectief ziet er op korte termijn gunstig uit. Ook voor de jaren 2024 en 2025 laat de meerjarenbegroting een overschot zien. Daarom kan de ChristenUnie instemmen met de begroting zoals die nu op 10 november 2022 voorligt.

Labels: