Extra geld voor onderzoek energielandschap

Zonnepanelen op land
Door Bernita Hakvoort op 7 juli 2022 om 22:15

Extra geld voor onderzoek energielandschap

Gemeente Waadhoeke heeft twee jaar geleden de duurzaamheidsagenda vastgesteld. Met deze duurzaamheidsagenda geeft de gemeente invulling aan de doelstelling om in 2040 een enegieneutrale gemeente te zijn en wil zij het goede voorbeeld geven. Grootschalige opwek van energie is één van de manieren om deze ambities handen en voeten te geven. Na zorgvuldige voorbereiding heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel om een onderzoek uit te voeren naar de haalbaarheid van een energielandschap. Nu blijkt dat het onderzoek meer geld kost dan begroot. De gemeenteraad wordt gevraagd om extra geld beschikbaar te stellen.

ChristenUnie fractievoorzitter Bernita Hakvoort: “We zijn ons ervan bewust dat de energietransitie een hele opgave is en daar horen soms ook grotere vormen van energieopwekking bij. ChristenUnie gaat deze, soms lastige keuze niet uit de weg. Belangrijk is wel dat dit passend is bij de omgeving. Omwonenden moeten nauw betrokken worden bij de plannen en ze moeten kunnen meeprofiteren van de voordelen. Participatie zorgt ervoor dat lusten en lasten eerlijker worden verdeeld. Dit kan op allerlei manieren: van een gebiedsgebonden bijdrage die terugvloeit naar de lokale samenleving tot een aandeelhouderschap van inwoners binnen een coöperatie. Het onderzoek naar de haalbaarheid (draagvlak en uitvoerbaarheid) van een energielandschap is wat ons betreft wenselijk.”

De ChristenUnie stemt tijdens de gemeenteraadsvergadering van 7 juli 2022 in met extra middelen voor het onderzoek en het plan van aanpak. Om zo het idee van een energielandschap verder vorm te geven in samenwerking met inwoners, ondernemers en andere stakeholders.

Labels: ,