Historische scheepswerf Franeker

Scheepswerf Draaisma Franeker
Door Bernita Hakvoort op 27 oktober 2022 om 22:39

Historische scheepswerf Franeker

De gemeente is sinds 2018 in gesprek met de toenmalige eigenaar van de locatie Scheepswerf Draaisma over een herontwikkeling van deze locatie naar woningbouw. In 2021 is de locatie verkocht aan een ontwikkelaar. De verkoop is aanleiding geweest voor verschillende belangengroeperingen om aandacht te vragen voor behoud van het pand van de oude smidse. ChristenUnie hecht waarde aan de historie van deze locatie maar wil eerst meer duidelijkheid voordat er overgegaan wordt tot aankoop van deze locatie door de gemeente.

Om de historische scheepswerf te behouden heeft het college twee scenario’s bedacht. Het eerste idee is om alle panden te slopen en de nieuwe panden zo te ontwerpen dat ze een architectonische knipoog zijn naar het oude pand ‘de oude smidse’. De locatie blijft in handen van de ontwikkelaar. Het tweede idee wat voorligt is om de oude smidse als gemeente aan te kopen en er binnen twee jaar een nieuwe invulling voor te bedenken. ChristenUnie vindt het goed om bepaalde karakteristieke panden te behouden en vindt ook dat de Scheepswerf in Franeker van cultuurhistorische waarde is. Toch stemt de ChristenUnie op 27 oktober 2022, tegen het plan om de oude scheepswerf aan te kopen.

ChristenUnie heeft geworsteld met het vraagstuk omtrent de scheepswerf. “Wij vinden dat er nog teveel haken en ogen aan de aanschaf van dit pand kleven. We gaan iets kopen zonder dat we weten wat we er precies mee gaan doen. Dat lijkt ons heel onverstandig”, zegt ChristenUnie raadslid Bernita Hakvoort. Tijdens het debat vraagt Bernita Hakvoort naar de risico’s van de aanschaf. Volgens de wethouder zijn er geen risico’s. Wanneer Bernita Hakvoort vraagt of er een schone grond verklaring bij zit, is het antwoord ‘nee’. De coalitiepartijen zijn het er over eens dat dit pand aangekocht moet worden. Indien er overgegaan wordt tot koop zal de raad hierover een nieuw raadsvoorstel krijgen.

Labels: ,