Onrust over huisvesting arbeidsmigranten

Sint Jabik
Door Bernita Hakvoort op 10 november 2022 om 21:38

Onrust over huisvesting arbeidsmigranten

Het is al enige tijd onrustig in het dorp St. Jacobiparochie. Volgens plaatselijk belang worden er illegaal kamers verhuurt aan arbeidsmigranten. Eerder dit jaar trok plaatselijk belang aan de bel bij de gemeente. Zij willen dat de gemeente gaat handhaven. Tijdens de raadsvergadering op 10 november zit de publieke tribune vol met ongeruste inwoners uit de dorpen Sint Jacobiparochie, Minnertsga, Tzummarum/Firdgum, Oosterbierum/Klooster-Lidlum en Sexbierum/Pietersbierum. Plaatselijk Belang Sint Jacobiparochie spreekt tijdens de vergadering in. ChristenUnie Waadhoeke vraagt aan de wethouder of het mogelijk is om tijdelijk geen nieuwe vergunningen af te geven totdat er nieuw beleid is vastgesteld.

ChristenUnie dient samen met alle andere partijen in Waadhoeke een voorstel in om meer te gaan handhaven op illegale verhuur en te controleren of er überhaupt wel een vergunning is afgegeven voor de huisvesting van arbeidsmigranten. ChristenUnie raadslid Bernita Hakvoort: “We kunnen niet zonder arbeidsmigranten, maar we moeten er wel voor waken dat het niet ten koste gaat van de leefbaarheid in onze dorpen. Inwoners die aan de bel trekken bij de gemeente over overlast, voelen zich niet gehoord. Dat is niet goed en daar moeten we wat aan doen.”

De wethouder zegt toe te gaan onderzoeken wat er mogelijk is om de vergunningverlening tijdelijk te bevriezen. Ook zegt hij toe om in gesprek te gaan met plaatselijk belang in de vijf dorpen waar het om gaat. De raad wordt hierover binnen twee weken geïnformeerd.

Labels: ,