Hoe gaan we om met alle opgaven?

Droogte
Door Bernita Hakvoort op 30 maart 2023 om 22:51

Hoe gaan we om met alle opgaven?

In het Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG) staat op hoofdlijnen beschreven hoe Fryslân omgaat met de opgaven rondom stikstof, natuur, water & bodem, klimaat en een vitaal platteland. Gemeente Waadhoeke is samen met de provincie en Wetterskip Fryslân bezig met het opstellen van een gebiedsprogramma. ChristenUnie en VVD stellen schriftelijk vragen aan het college van burgemeester en wethouders van Waadhoeke.

Deze politieke partijen in Waadhoeke willen weten wat de inzet geweest is van het college tijdens de gesprekken om te komen tot een gebiedsprogramma. Ook willen ze weten hoe de mienskip erbij betrokken gaat worden en of er nog inspraak mogelijk is.

Raadslid Bernita Hakvoort van de ChristenUnie is kritisch over de huidige stikstofaanpak. “Er zijn grote twijfels over de rekentool Aerius, die gebruikt wordt om de vergunningen te verlenen. Uitspraak hierover is: dat Aerius niet geschikt voor de aanvraag van natuurvergunningen omdat de uitkomsten over stikstofdepositie op kleine schaal niet betrouwbaar genoeg zijn. Met zo’n onvoorspelbaar systeem kan niet gewerkt worden”, zegt ze. VVD raadslid Teun de Jong pleit voor een vitaal landelijk gebied. “Bij de ruimtelijke keuzes die gemaakt worden moet ook gekeken worden naar het sociaal/economisch aspect.”

“Daarom vinden wij het nieuwsgierig hoe het gebiedsprogramma eruit komt te zien. Gezien het grote belang van het gebiedsprogramma voor het landelijk gebied in Waadhoeke willen wij graag weten wat de huidige stand van zaken is.” De provincie is verplicht om op 1 juli 2023 een gebiedsplan aan te leveren bij het Rijk om aanspraak te kunnen maken op de gelden uit het Transitiefonds.

Labels: , ,