Nieuw coalitieakkoord in Waadhoeke

Coalitieakkoord 2022-2026
Door Bernita Hakvoort op 24 mei 2022 om 21:28

Nieuw coalitieakkoord in Waadhoeke

Het nieuwe coalitieakkoord is rond. Coalitiepartijen SAM Waadhoeke, FNP en Gemeentebelangen presenteren het coalitieakkoord: ‘Sûn wurkje oan ’e takomst’. Speerpunt in het akkoord is de relatie tussen burger en gemeente. Tijdens een extra raadsvergadering op dinsdag 24 mei 2022 wordt het coalitieakkoord in de gemeenteraad besproken. ChristenUnie Waadhoeke ziet een aantal punten uit het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie terug in het akkoord. Toch vindt de ChristenUnie het nieuwe coalitieakkoord nog vrij algemeen. “We missen heldere doelen en ambities”, zegt fractievoorzitter Bernita Hakvoort.

In het nieuwe coalitieakkoord leest de fractie van de ChristenUnie over een gemeente die vooral ondersteunend en dienend is. Het verlangen dat elke inwoner in Waadhoeke mee kan doen in onze samenleving; daar willen we ons als ChristenUnie ook graag voor inzetten! Daarom onderstrepen wij ook van harte, zoals we ook terug kunnen lezen in het coalitieakkoord, dat er meer betaalbare woningen gebouwd moeten worden in Waadhoeke. Ook vinden wij dat we ons in moeten zetten voor een duurzame leefomgeving. En zijn we het eens dat de natuur en landbouw elkaar kunnen versterken.

Sûn libje
Sport en cultuur moet voor iedereen toegankelijk zijn, staat in het coalitieakkoord. Hoe zit het dan met de toegang tot de zorg? Is dat niet van groter belang?
Bij Welzijn, mooi dat de jongeren extra aandacht krijgen. We hebben net de ‘Wiis mei Griis wike’ gehad, maar we lezen in het coalitieakkoord niets over extra aandacht voor ouderen. Wij als ChristenUnie vinden dat daar meer aandacht voor komen moet.

Libje & wurkje
Het bedrijfsleven heeft belang bij een goede bereikbaarheid. Zodat werknemers in staat zijn om te komen werken. We zien de ontwikkeling dat het openbaar vervoer steeds meer verschraald. Bezuinigingen zijn onontkoombaar. In het coalitieakkoord is hier geen heldere visie op. Waar willen we over vier jaar staan? Hoe zorgen we voor een gezond vestigingsklimaat van bedrijven? Hoe houden we de leefbaarheid van het platteland op peil? De ChristenUnie maakt zich hier wel zorgen over. Aantrekkelijk libje en wurkje draagt immers bij aan een goed welbevinden van de inwoners van Waadhoeke.

Wurkje oan ‘e takomst
Dat duurzaam hét sleutelwoord is voor de toekomst is, dat is niks nieuws onder de zon… Zonne-energie en windenergie is wel noodzakelijk om minder afhankelijk te worden van de buitenlandse fossiele brandstoffen. ChristenUnie is verbaasd dat we in dit coalitieakkoord niets lezen over hoe we de energie gaan opwekken in Waadhoeke. Alleen dat we het energielandschap gaan onderzoeken. Dus dat betekent dat alles nog open ligt? Wat betekent dat voor ons landschap?

ChristenUnie is kritisch op het nieuwe coalitieakkoord. Er staan vele plannen in maar de financiële doorvertaling is nog niet gebeurd.

Hieronder vindt u het coalitieakkoord 2022-2026: ‘Sûn wurkje oan ’e takomst’.

Labels: , , ,