Berichten over Leefbaarheid

1. Trein bij Deinum
    Door Bernita Hakvoort op 22 december 2022

Maximale inzet voor optimale bereikbaarheid stations Deinum en Dronryp

ChristenUnie wil zo snel mogelijk weer terug naar de oude spoordienstregeling, waarbij er weer twee keer in het uur op station Deinum en Dronryp gestopt wordt. De oproep van de ChristenUnie krijgt van alle politieke partijen in Waadhoeke steun. “Dit is precies het signaal dat we af willen geven bij de provincie”, zegt raadslid Bernita Hakvoort.

Lees meer over "Maximale inzet voor optimale bereikbaarheid stations Deinum en Dronryp"
  2. Glasvezel aanleg Blessum
    Ruth de Jong.jpg
    Door Ruth de Jong op 19 december 2022

Glasvezel voor iedereen in Waadhoeke!

ChristenUnie Waadhoeke is blij met de aankondiging van wethouder Kees Arendz in het nieuwsbericht ‘Het gaat gebeuren; heel Waadhoeke klaar voor de toekomst met glasvezel’, in Op ‘e Skille d.d. 22 november 2022. Hierin maakte hij bekend dat alle inwoners van Waadhoeke kosteloos een glasvezelaansluiting krijgen. Toch blijkt nu dat inwoners die glasvezel aangelegd krijgen door een andere aanbieder, een rekening van €1.800, - op de deurmat krijgen. ChristenUnie Waadhoeke is verbaasd en stelt hierover vragen aan het college van burgemeesters en wethouders.

Lees meer over "Glasvezel voor iedereen in Waadhoeke!"
  3. Station Deinum bord
    Door Bernita Hakvoort op 8 december 2022

De aanpassing van de spoordienstregeling van Arriva zorgt ervoor dat er minder tussenstops bij Deinum en Dronryp plaatsvinden. ChristenUnie Waadhoeke is verbaasd en stelt hierover vragen aan het college van burgemeester en wethouders. “Ook al is het openbaar vervoer een verantwoordelijkheid van de provincie, ónze inwoners van Waadhoeke worden hierdoor benadeeld. Daarom vinden wij dat het college van Waadhoeke er alles aan moet doen om bij de provincie erop aan te dringen dat dit niet kan”, zegt raadslid Bernita Hakvoort van de ChristenUnie.

Lees meer over "ChristenUnie Waadhoeke wil twee keer in het uur een trein bij Deinum en Dronrijp"
  4. Dorpshuis It Waed
    Door Bernita Hakvoort op 9 november 2022

MFA Sexbierum – Pietersbierum krijgt alsnog subsidie van provincie

ChristenUnie in Provinciale Staten komt tijdens de begrotingsvergadering met het voorstel om alsnog geld beschikbaar te stellen voor het realiseren van de nieuwe Multifunctionele Accommodatie in Sexbierum – Pietersbierum. Door de nieuwe dorpshuizenregeling onder te brengen in het Iepen Mienskipfûns (IMF) kunnen dorpshuizen geen subsidie meer ontvangen voor nieuwbouw. ChristenUnie Statenlid Lieuwe van der Pol: “Het dorpshuis Sexbierum – Pietersbierum is met de overgang naar de nieuwe regeling tussen wal en schip geraakt. Wij vinden dat we dit dorpshuis alsnog tegemoet moeten komen.”

Lees meer over "MFA Sexbierum – Pietersbierum krijgt alsnog subsidie van provincie"
  5. Coalitieakkoord 2022-2026
    Door Bernita Hakvoort op 24 mei 2022

Nieuw coalitieakkoord in Waadhoeke

Het nieuwe coalitieakkoord is rond. Coalitiepartijen SAM Waadhoeke, FNP en Gemeentebelangen presenteren het coalitieakkoord: ‘Sûn wurkje oan ’e takomst’. Speerpunt in het akkoord is de relatie tussen burger en gemeente. Tijdens een extra raadsvergadering op dinsdag 24 mei 2022 wordt het coalitieakkoord in de gemeenteraad besproken. ChristenUnie Waadhoeke ziet een aantal punten uit het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie terug in het akkoord. Toch vindt de ChristenUnie het nieuwe coalitieakkoord nog vrij algemeen. “We missen heldere doelen en ambities”, zegt fractievoorzitter Bernita Hakvoort.

Lees meer over "Nieuw coalitieakkoord in Waadhoeke"
  6. Dorpshuis SexbierumVK
    Door Bernita Hakvoort op 9 februari 2022

In gesprek met werkgroep MFA Sexbierum-Pietersbierum

De werkgroep van de nieuw te bouwen multifunctionele accommodatie (MFA) in Sexbierum-Pietersbierum is teleurgesteld in de provincie Fryslân. De fracties van de ChristenUnie Waadhoeke en de provincie gaan in gesprek met de werkgroep MFA Sexbierum-Pietersbierum. Tijdens het digitaal overleg op 9 februari jl. komt de frustratie over de misgelopen subsidie van de provincie aan de orde waardoor het plan op losse schroeven is komen te staan. De ChristenUnie vindt het jammer dat de MFA haar financiering niet rond krijgt. “Het zou mooi zijn voor deze dorpen dat de nieuwe MFA er komt”, aldus lijsttrekker Bernita Hakvoort van de ChristenUnie Waadhoeke.

Lees meer over "In gesprek met werkgroep MFA Sexbierum-Pietersbierum"